De elektrische fiets, oftewel e-bike, is helemaal geen recente uitvinding.
Integendeel, al in 1931 ontwikkelde het Eindhovense bedrijf Philips een elektrische fiets. Net zoals ook de elektrische auto reeds lang bestaat, want in 1888 bouwde de Duitser Andreas Flocken de eerste elektrische wagen ter wereld, twee jaar nadat zijn landgenoot Carl Benz de eerste auto vervaardigde.
De Philips e-bike had een 200 Watt motor met batterij en haalde een rijsnelheid van zo’n 25 kilometer per uur. In een reclamefolder van toen werd de e-bike enthousiast aangeprezen: ‘Het Philips Burgers E.N.R. Electrische Rijwiel. Het meest ideale Vervoermiddel! Grootste afstand op één acculading: 70 K.M. Bij tegenwind en hellingen verdient het aanbeveling ook te trappen. Dan spaart men de accu.’
De Philips e-bike werd gemaakt in vijf grote fietsfabrieken: Simplex, Burgers, Juncker, Gazelle en Stokvis. De exemplaren van destijds waren echte zwaargewichten, met een elektrische motor van tien kilo en een batterij van twintig kilo. Een exemplaar uit die tijd kan je nu nog bewonderen in het Nemo museum in Amsterdam. De e-bike werd geen succes want de Nederlandse wetgever stelde de fiets gelijk met een motorvoertuig. Je had dus een rijbewijs nodig, moest een helm dragen en hoge taksen betalen. Door deze restricties kelderde de verkoop: exit e-bike.
Inmiddels liggen de kaarten op technisch gebied anders, ook veel groener, waardoor e-bikes langzaam maar zeker de fietsenmarkt inpalmen. In het centrale dossier van dit nieuwe nummer 237 van Automation Magazine leest u alles over de aandrijving van deze fietsen en de technologische innovaties op het gebied van e-bikes.
Klik op de cover om het nummer te kunnen lezen:












