linkedin logo bw
twitter logo bw
facebook logo bw
INDUMATION.BE UITGESTELD NAAR 2022
Er is beslist om de vakbeurzen INDUMATION.BE en Indumation Network Event (INE) qua data te heroriënteren. Lees meer
WEBINAR SMC OVER SENSOREN
Persluchtspecialist SMC organiseert op 27 mei een webinar over het doordacht gebruik van sensoren. Lees meer
OPINIE: DATA ZIJN DE NIEUWE KOLEN EN STAAL
Data: de kolen en staal van het nieuwe normaal. Een opinie van Bart Steukers (Agoria). Lees meer
prev
next

SIRRIS Industry 4.0 Transformation

 

 

JAARLIJKSE 'WALK TO WORK DAY'

02/04/2020

‘Walk to Work Day’ in 2020: een rondje rond de keukentafel dan maar?

Ook al wordt ons leven enigszins op pauze gezet door de coronacrisis, toch is het belangrijk om te sporten en in beweging te blijven. 

In de Verenigde Staten vieren ze op vrijdag 3 april ‘Walk to Work Day.' Ongetwijfeld zal deze dag er overal nét iets anders uitzien dit jaar, nu we massaal telewerken. 

Voldoende beweging per dag is niet zo evident voor telewerkers die 8 uur per dag aan hun scherm gekluisterd zitten, vooral wanneer je thuis niet over een professionele bureaustoel beschikt zoals op kantoor.

Meer dan ooit moeten we er voor zorgen om gezond te blijven. Vermits we niet naar de sportclub kunnen of naar kantoor kunnen wandelen dit jaar, zet staffing specialist Walters People een aantal tips op een rijtje om gezond en in beweging te blijven in je eigen huis, zowel tijdens als na het telewerken.

  1. Gebruik een alternatief voor je bureaustoel

Ga op zoek naar een andere manier om achter je scherm te zitten. Een zitbal is bijvoorbeeld een uitstekend alternatief, omdat je onbewust je buik- en rugspieren voortdurend aanspant om in balans te blijven. Ga ook eens staand werken, aan het keukeneiland bijvoorbeeld. Op die manier rek je je uit en raken je spieren doorbloed. En als je een deskbike ter beschikking hebt, des te beter! Het voornaamste is dat je deze verschillende houdingen afwisselt, zodat je niet steeds in dezelfde positie zit of staat. 

  1. Zittend bewegen

Blijf je toch liever zitten op je bureau- of keukenstoel? Geen probleem. Je kan ook van op je stoel bewegen door enkele oefeningen uit te voeren, zoals afwisselend je been strekken en aanspannen gedurende één minuut, door je buik- en bilspieren aan te spannen, door je armen naar voren te strekken,… Er bestaan tal van kleine oefeningen die je vanachter je bureau kan uitvoeren en waarbij je gewoon kan verder werken. 

  1. Wandel-vergaderen

Wandelend vergaderen is nog nooit zo populair geweest en wie zegt dat je dat niet van thuis uit kan doen? Door regelmatig even naar buiten te gaan, haal je een frisse neus, krijgen je hersenen opnieuw zuurstof én je creativiteit een boost. Heb je een status call met je Manager? Of is er een brainstorm sessie ingepland met andere leden van het team? Ga weg van je bureau en voer dit gesprek dan buiten! Zie er wel op toe dat je tijdens dit gesprek geen nota’s hoeft te nemen of je computerscherm moet delen met anderen, want dat is net iets minder comfortabel. 

  1. Stimuleer elkaar

Niet iedereen zal even makkelijk van z’n computer wegstappen om te bewegen, dus af en toe een duwtje in de rug van een collega of gezinslid kan nodig zijn. Heb je kinderen, las dan regelmatig een pauzemoment in om even iets actiefs met hen te doen. En waarom daag je je collega’s niet uit? Ga de challenge aan om met z’n allen bijvoorbeeld 10,000 stappen per dag te doen. Nu de meesten van ons thuiswerken, hebben we geen woon-werkverkeer meer en hebben we meer vrije tijd. Dan zijn die 10,000 stappen per dag echt wel binnen ‘voetbereik’. Door de uitdaging samen met collega’s aan te gaan, beweegt iedereen meer en wordt het groepsgevoel versterkt, zelfs op afstand.

  1. Bouw routine in            

Probeer je zoveel mogelijk aan een vast werkschema te houden, met een aantal pauzemomenten waarin je wat beweging integreert. Net zoals je op kantoor regelmatig naar de koffieautomaat wandelt, kan je thuis een koffiepauze houden in de keuken of het terras, samen met een huisgenoot. Een vast speelmoment met de kinderen elke dag is prima quality time. Heb je geen kinderen, dan kan je ook wat rek- en stretchoefeningen in je eentje doen.

Idealiter ga je elk half uur of uur even bewegen. Kan je je niet aan deze regelmaat houden, schakel dan een App of je kalender in om je eraan te herinneren om even de benen te strekken of een of andere oefening uit te voeren.  

  1. Sport thuis

Sport Vlaanderen, wetenschappers en artsen roepen op om te blijven sporten, ook al kan je niet naar je favoriete sportclub. Lesgevers zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben een aantal home work-out sessies op poten gezet die ze massaal op internet delen. Geen excuus dus om je trainingsschema verder te zetten of eindelijk te starten met sporten! Maar bouw langzaam en ga naar buiten als het kan. 

 

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

ledenwebsite