Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

iN²POWER lanceert het draadloos laden van drones en AGV's (automatische geleide voertuigen).

Met de lancering van draadloze laadsystemen en energie-overdracht introduceert iN²POWER ongekende mogelijkheden voor inductieve vermogensoverdracht binnen de logistieke, industriële en transport-toepassingen.

AGV’s worden tijdens het opladen niet meer geïmmobiliseerd waardoor rendement en betrouwbaarheid geoptimaliseerd worden.

Inverto NV, spin off van UGent,  is het bedrijf gespecialiseerd in vermogenselektronica dat in 2012 ook de eerste elektrische motor zonder permanente magneten lanceerde. Een staaltje van innovatie en technisch vernuft dat de strijd aanbond met de dure permanente magneet motoren. De solide expertise op vlak van vermogenselektronica in het algemeen en inductief laden in het bijzonder geeft Inverto de kans om middels iN²POWER de stap te zetten naar een toonaangevende rol in Industry 4.0.

Wat is Industry 4.0 ?

Industry 4.0  kadert in het 'Internet of Things’ gebeuren waarbij alle onderdelen van een fabriek draadloos aangesloten zijn op een netwerk. De  machines vertellen aan het netwerk hoeveel ze produceren, wat hun status is en welke onderdelen er gaan slijten. Via sensoren praten ook de producten met het systeem en geven door waar ze zijn en in welke staat ze verkeren. Ook kan van buitenaf aan de fabriek verteld worden hoeveel er geproduceerd moet worden, waarna de machines zich automatisch aanpassen.

Een belangrijk element in dit ganse verhaal is het optimaliseren van de goederenbehandeling.

Goederen- en materiaalbehandeling door magazijntrucks en heftrucks gebeurt meestal via elektrische batterijen 

Industriële productiebedrijven en logistieke bedrijven automatiseren de flow van halffabricaten en goederen. Investeringen in duurzame logistieke uitrusting kennen een sterke groei. In België wordt voor het 3de jaar op rij een toename met 8 procent verwacht ten opzichte van 2015.

Minpunt is dat deze dure investeringsgoederen tijdens het opladen geïmmobiliseerd worden en actieradius en nuttige werktijd hierdoor beperkt worden. Het draadloos overbrengen van energie in de logistieke, industriële en transporttoepassingen is een must opdat deze heftrucks 24/24 en 7/7 inzetbaar én betrouwbaar zijn.

Wat brengt de nieuwe technologie van iN²POWER voor AGV’s?

De technologie van iN²POWER houdt in dat accu’s van elektrische voertuigen draadloos en contactloos worden opgeladen.

Dhr. Peter Besard, COO licht toe:  'Onderscheiden producten voor inductieve vermogensoverdracht worden vandaag gelanceerd. Het is de bedoeling deze modules in te bouwen zodat automatisch geleide voertuigen, op een willekeurige locatie dichtbij hun activiteit, voorzien worden van de nodige energie. Hetzij omdat de batterijen onderling energie uitwisselen, hetzij omdat deze opgeladen worden als ze naast een laadpaal parkeren of over de vloer inductief contact maken. Op die manier worden nodeloze afstanden tot beschikbare laadstations uitgeschakeld of beperkt. Deze tijdsbesparing maakt een continue activiteit mogelijk wat een verhoogd rendement met zich meebrengt zodat een optimalisatie van de investeringsgoederen gerealiseerd wordt.'

Toepassing in de zorgsector?

AGV’s kunnen ook ingezet worden in hospitalen en bejaardentehuizen bijvoorbeeld voor de verdeling van de medicatie aan patiënten of het aanbieden van de maaltijden.

Ook humanoïde robots die meer en meer toegang vinden in de zorgsector, functioneren op batterijen die bijgeladen moeten worden. 

iN²POWER  plant om voor de ontwikkeling hiervan een pilotproject op te zetten met een ziekenhuis in het  Gentse. Hierbij is niet het technologische aspect belangrijk maar zal eveneens moeten gewerkt worden aan de acceptatie van de AGV’s door de verzorgden alsook door het verzorgend en medische personeel

Drones moeten ook elektrisch tanken

In de B2B markt voor professionele drones is er een sterke evolutie. De meeste drones kunnen echter slechts voor een beperkte tijd in de lucht blijven, een vliegtijd van langer dan 30 minuten is zeldzaam. Daarna moet de drones landen en met de stekker in het stopcontact 1 of 2 uur opladen. Deze beperkingen zitten een brede doorbraak voor toepassingen met drones in de weg. Een grotere batterij is evenmin een antwoord vermits dit resulteert in zwaardere drones en dat is niet het ideale antwoord.

Peter Besard, initiatiefnemer en voorzitter van de raad van bestuur, verduidelijkt: ‘Doorheen de jaren hebben we de opgebouwde technologische kennis van Inverto gericht op nieuwe toepassingsmarkten. Nu is de tijd gekomen om het positieve verschil te maken in de professionele drone-markt. Het draadloos laden van de batterij zal zich vertalen in ruimere mogelijkheden op het vlak van actieradius, nuttige werktijd en additionele functionaliteiten.'

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina