Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Pneumatiek en kunst. Twee begrippen die je niet snel in één zin plaatst. Toch is dat nu het geval.

Aventics - wereldwijd actief als toonaangevend fabrikant van pneumatische componenten, systemen en speciale toepassingen - is namelijk een unieke samenwerking aangegaan met het Amsterdam Light Festival. 

Dit in de vorm van een door kunstenaar Lambert Kamps ontworpen kunstobject met de naam ‘Touch of Time’.

Het ambitieuze ontwerp van Kamps wordt pneumatisch - ofwel door lucht - aangestuurd. In de vorm van een enorme digitale klok wordt het kunstwerk tentoongesteld tijdens de 6e editie van het Amsterdam Light Festival dat plaatsvindt van 20 november 2017 tot en met 21 januari 2018. Het object is te bewonderen tegenover het Centraal Station.

Lambert Kamps: ’Het basisidee is tien jaar geleden ontstaan. Ik wilde een manier vinden om licht te dimmen door het wegnemen van de lichtbron. Dit deed ik door middel van lucht: een doorzichtige plastic buis met daarin een led strip schoof heen en weer in een grijze pvc-buis. Door deze beweging kwam er afwisselend meer en minder licht. Ik kwam toen tot de conclusie dat de beweging veel interessanter is.’ 

SPOTLICHT

Omdat Lambert Kamps geen expert is op het gebied van pneumatiek en hij merkte dat de pvc-buizen snel aan slijtage onderhevig bleken, nam hij in april van dit jaar contact op met het hoofdkantoor van Aventics in Laatzen (Duitsland). Zijn hulpvraag werd doorgezet naar het hoofdkantoor van de Benelux in Boxtel en ontaarde uiteindelijk in de zogenaamde kunstadoptie van Touch of Time door Aventics. Dit houdt concreet in dat Aventics de techniek en materialen financieren die er nodig zijn voor het kunstwerk te laten werken. Anderzijds leveren de media-aandacht en expositie van het kunstwerk de nodige reclame op voor Aventics. Pneumatiek – een techniek waarbij samengeperste gassen worden gebruikt om systemen in beweging te krijgen – bestaat al lange tijd. Het wordt niet meer onderwezen op scholen, maar is nog steeds in ontwikkeling. ‘Op deze manier staat Aventics letterlijk in het spotlicht’, zo geeft Geert-Jan Stöver, General Manager Aventics Benelux, aan. 

Frédérique ter Brugge, Managing Director van Amsterdam Light Festival draagt zorg voor een goede marketingcampagne voor het pneumatiekbedrijf. ‘Zo worden zij genoemd in een bord dat naast het kunstwerk staat en in alle communicatie rondom Touch of Time.’

Touch of Time is meer dan een digitale klok. Het gaat naast de tijd, ook andere beelden vormen. Zo wordt de klok gespiegeld doordat het kunstobject vanuit beide kanten zichtbaar is. Daarnaast vormt het diverse patronen en ritmes.

De ambities van de betrokkenen rondom Touch of Time zijn ook grensoverschrijdend. Zo bestaan er plannen het kunstwerk in het buitenland tentoon te stellen. Ook Aventics ontstijgt de landsgrenzen met fabrieken in vijf landen en verkoopkantoren in 40 landen. Een frisse en eigenlijk ook logische samenwerking dus: kunst en pneumatiek.

Foto vlnr: Frédérique ter Brugge – Managing Director Amsterdam Light Festival, Lambert Kamps – kunstenaar Touch of Time, Geert-Jan Stöver – General Manager Aventics Benelux

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina