Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Altra nam recent Stromag over en de integratie verloopt vlot. De Amerikaanse Altra-topman David J. Ebling was kort in België om de resultaten van deze overname te zien.

‘Je moet geen rapporten lezen in uw kantoor. Het is op de werkvloer en in uw customer service center dat je hoort wat klanten willen en hoe je ze beter kan helpen’, zegt Dave Ebling.

Altra sponsorde een wielerploeg tijdens de wielerzesdaagse in het Gentse Kuipke. ‘In hoofdzaak willen we hiermee Altra meer bekend maken op de Benelux markt’, vertelt Dave Ebling, president van Altra’s Electric Clutch Brake Division (ECB). Dat hiervoor de wielersport wordt gekozen, heeft te maken met het feit dat Dave Ebling in zijn jeugd zelf nog wielrenner is geweest. ‘Ik heb inderdaad nog gekoerst, vanaf mijn veertien jaar was ik gepassioneerd door deze sport. Vorig jaar in Nederland op de wielerzesdaagse in Amsterdam ontstond het idee om met Altra een wielrennersploeg te sponsoren omdat je via deze vorm van reclame uw naambekendheid vergroot.’

23 bekende merknamen

De uitbouw van Altra – met hoofdkwartier in Braintree, Massachusetts – is een voorbeeld van een mooi economisch groeiverhaal. ‘Altra is gestart in 2004 met een investering door de private equity vennootschap Gen Star Capital uit San Francisco. Zij vonden dit een interessante markt om in te investeren en hadden in hun management enkele experts inzake mechanische aandrijf- en transmissiesystemen’, schetst Dave Ebling de historiek van Altra.

Geleidelijk breidde Altra uit, vooral door succesvolle overnames. Zo omvat de holding inmiddels 23 bekende merknamen: Stromag, Guardian Couplings, Svendborg Brakes, Lamiflex, Bauer Gear, Warner Linear, Twiflex Brakes , Warner Electric, Matrix International, Wichita Clutch, Bibby Couplings, Ameridrives, Huco, Inertia Dynamics, APT, TB Woods, Industrial Clutch, Formsprag Clutch, Stieber Clutch, Marland Clutch, Nuttall Gear, Boston Gear en Kilian Bearing. ‘In totaal telt Altra 4.550 medewerkers en zijn er wereldwijd 31 productiefabrieken. Al onze merken hebben een grote onafhankelijkheid, maar tegelijk vullen ze elkaar goed aan en bundelen we door synergie onze krachten’, legt Dave Ebling uit.

Sinds 2006 is de groep beursgenoteerd op de NASDAQ (AIMC) en aandeelhouders zagen hun dividend sedert 2012 verdrievoudigen. Altra bestaat nu uit drie divisies: Couplings, Clutches & Brakes (CCB), Electromagnetic Clutches & Brakes (ECB) en Gearing.  CCB is goed voor de helft van de groepsomzet, ECB haalt 28 procent binnen en Gearing zit op 22 procent. Altra richt zich op diverse markten zoals windturbines, landbouw en off-highway machines, de staalindustrie, olie & gaswinning, transportbanden, elektrische motoren, servo motoren, medische toepassingen en zelfs grasmachines. De klanten situeren zich voor 51 procent in Noord-Amerika, 36 procent in Europa en 13 procent in Azië.

Samen met de klant creatief zijn

Altra nam recent in Europa het Duitse Stromag over. ‘Die acquisitie verloopt prima en zit op schema’, zegt David Ebling.  ‘Er is vrijwel geen cultuurverschil en dat bevordert de integratie. Voorts zien we ook heel wat gezamenlijke verkoopkansen van onze diverse producten via het Altra-netwerk. Stromag heeft net zoals wij een lange traditie van het maken van innovatieve producten en een grote focus op de klanten.’

Altra ondersteunt alle eigen merken. ‘We hebben de middelen en aanpak van een wereldspeler: met lean manufacturing, efficiënte productieprocessen, we ondersteunen onze merken met IT en materiaal. We geven ze groeikansen en helpen hen met investeringen.’

‘Klanten kunnen bij ons terecht voor ‘integrated solutions’, wat wil zeggen dat we vooral probleemoplossend werken. Wij zoeken met klanten mee naar juiste oplossing. Wij leveren niet ‘standaard van het schap’, maar willen samen met de klant creatief zijn, zelfs als er nog geen product bestaat. Omdat we meerdere merken verenigen, kunnen we al onze verschillende expertises combineren en komt voor de klant de oplossing nu van 1 plaats, terwijl ze vroeger meerdere partners nodig hadden.’

‘Wij zijn flexibel en liggen er niet van wakker dat een klant alles nu meteen moet hebben. Wij begrijpen dat, want ook hun klanten willen dat er meteen wordt geleverd. Omdat Altra een grote groep is, kunnen we die pieken ook goed opvangen. Onze strategie is om alles zo dicht mogelijk bij de klant te maken. De componenten komen mogelijk uit een low cost land, maar de assemblage gebeurt altijd dicht in de buurt van onze klanten’, weet Dave Ebling.

Tweevoudige ambitie

De ambitie van Altra voor de komende jaren is tweevoudig. Groeien, onder meer organisch maar ook door overnames die voor meerwaarde zorgen, en het blijven aanbieden bij alle klanten van innovatieve, kwaliteitsvolle producten met een uitstekende service.

‘Een nog betere leverancier worden voor onze partners, werken aan kwaliteit en betrouwbaarheid, onze levertijden scherper stellen en onze service verhogen, dat zijn voor ons belangrijke streefdoelen’, zegt Dave Ebling. ‘Wij hechten bij Altra veel belang aan details en we hanteren de ‘Go See’-filosofie. Waarbij ons management zelf op de werkvloer aanwezig is, in plaats van in een kantoor rapporten te lezen.’

Altra Industrial Motion heeft in de Benelux 12 medewerkers in dienst die werken voor de verschillende divisies. ‘Cruciaal is ook het aanwerven van personeel  met een ‘passion for manufacturing’, mensen die graag dingen maken en meedenken met de klant om een product te maken dat speciaal voor die klant is gemaakt’,  besluit Dave Ebling.

binnen

Foto vlnr: De Engelse wielrenners Mark Stewart en Ollie Wood die gesponsord worden door Altra. Uiterst rechts: koersdirecteur Rob Discart (Octagon Cis)

www.altramotion.com

www.stromag.be

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina