Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

De creatieve gaming en gamification studio Curious Cats lanceert in samenwerking met Atlas Copco een nieuwe episode van het digitale wetenschapsspel Ava & Trix.

De nieuwe episode laat kinderen van het lager onderwijs op een speelse manier experimenteren met perslucht als energiebron. “Bestaande STEM-initiatieven focussen vooral op het middelbaar onderwijs en laten het lager onderwijs links liggen. Een studie van De Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie toont nochtans aan dat deze leeftijd cruciaal is voor de ontwikkeling van affiniteit met wetenschap. Met deze episode willen we dan ook tegemoetkomen aan het tekort aan initiatieven voor de lagere school”, aldus Annelies De Swert, eBusiness Manager bij Atlas Copco.

STEM stimuleren moet nóg vroeger beginnen

Curious Cats en Atlas Copco stellen een nieuwe episode voor van het bekende digitale wetenschapsspel Ava & Trix. Ava & Trix is een digitaal wetenschapsspel dat meisjes en jongens enthousiast wil maken over wetenschap en techniek. De nieuwe episode 'De grote oversteek' richt zich op kinderen van het lager onderwijs, en dat is bijzonder. Het merendeel van de initiatieven stimuleert namelijk STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) bij jongeren uit het middelbaar onderwijs. Karen Bens, Business Controller Sustainability bij Atlas Copco: 'Bestaande STEM-initiatieven focussen vooral op leerlingen uit het secundair onderwijs en laten de jongere kinderen uit het lager onderwijs in de kou staan. Een studie van De Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie toont nochtans aan dat deze leeftijd cruciaal is voor de ontwikkeling van affiniteit met wetenschap. Met deze episode wil Atlas Copco STEM introduceren in de lagere school, waar het vandaag nog niet genoeg aan bod komt.'

De nieuwe episode is de vierde in zijn reeks en zal in tegenstelling tot de andere episodes gratis aangeboden worden dankzij de steun van Atlas Copco. In ‘De grote oversteek’ krijgen kinderen de schijnbaar eenvoudige opdracht om een vogeltje dat uit het nest is gevallen terug naar zijn mama krijgen. Om tot de oplossing van deze probleemstelling te komen moeten ze experimenteren met luchtdruk. Dat de episode opgebouwd is rond het thema perslucht is geen toeval; Atlas Copco is wereldwijd expert in gecomprimeerde lucht. Het bedrijf wendde dan ook haar knowhow aan voor de inspiratie van de verhaallijn en experimenteerde met eenvoudige materialen uit de supermarkt om de oplossing te testen.

Al spelend leren

Gamification wordt steeds meer gebruikt binnen het onderwijs om leerstof aan te brengen. Met het wetenschapsspel willen de makers wetenschap en techniek naar de dagelijkse leefwereld brengen van jonge kinderen via de personages Ava & Trix. Karen Bens: 'Nog veel te vaak wordt wetenschap op de traditionele manier gedoceerd. Met dit spel willen we duidelijk maken dat we wetenschap ook op een interactieve en speelse manier kunnen bijbrengen aan de kinderen. Door concrete situaties uit hun leefwereld als probleemstelling te gebruiken is wetenschap niet langer een ver-van-mijn-bed-show.'

Het spel stimuleert het probleemoplossend denken van de kinderen: in elke episode worden ze geconfronteerd met een specifiek probleem waarna ze zelf aan de slag moeten om het op te lossen. Zowel digitaal, op de tablet, maar ook in het echt. De kinderen moeten dan aan de hand van huis-, tuin- en keukenmateriaal zoals touw en ballonnen zelf een creatieve oplossing zien te bedenken voor het probleem in het spel. De focus ligt dus veeleer op experimenteren dan op een klassieke overdracht van wetenschappelijke kennis.

Bijzondere samenwerking

Curious Cats, de ontwikkelaar van het wetenschapsspel, is één van de Belgische referenties wat betreft serious games en gamification. Sinds het ontstaan van Ava & Trix in 2015 gingen al meer dan 220 scholen aan de slag met deze digitale lessenreeks. Dieter Honoré, medeoprichter van Curious Cats, is trots op de succesvolle samenwerking met Atlas Copco: 'Voor ons was dit een unieke samenwerking en een fantastische manier om verder te bouwen op het succes van Ava & Trix. Uiteindelijk mikken wij op een ontzettend breed draagvlak en dromen we ervan dat elk kind in Vlaanderen Ava & Trix zal zien als rolmodellen als het over STEM gaat. We zijn Atlas Copco ontzettend dankbaar en hopen alvast dat meer bedrijven hun voorbeeld voelen.'

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina