Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Steeds meer jongens én meisjes kiezen in het secundair onderwijs voor een technische of wetenschappelijke studierichting binnen de zogenaamde STEM-opleidingen.

Dat blijkt uit de nieuwe STEM-monitor 2021, die de cijfers bundelt van het schooljaar 2019-2020.

'We zien een groeiende belangstelling voor STEM', zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. 'Dat is  ook nodig, want Vlaanderen heeft immers nood aan dergelijke technisch en wetenschappelijk geschoolde profielen.' 

De Vlaamse kenniseconomie heeft arbeidskrachten nodig die beslagen zijn in exacte wetenschappen, technologie, techniek en wiskunde. Het is dan ook cruciaal dat genoeg jongeren hun weg vinden naar de zogenaamde STEM-opleidingen (Science, Technology, Engineering and Mathematics) en een loopbaan als ingenieur, laborante, technicus, wetenschapster, ICT-er, lasser, chemische procesoperator, elektricien, … De jaarlijkse STEM-monitor geeft inzicht in evoluties van relevante STEM-indicatoren zoals instroom-, doorstroom- en uitstroomgegevens van leerlingen in het secundair onderwijs, maar ook van cursisten in het volwassenonderwijs en van studenten hoger onderwijs.

Uit de nieuwe STEM-monitor blijkt dat steeds meer jongeren kiezen voor een opleiding techniek en wetenschappen en dat binnen de STEM-opleidingen het aandeel meisjes blijft groeien. In schooljaar 2019-2020 kiest ruim 36% van de leerlingen die instromen in het eerste jaar van de tweede graad voor STEM. Tien jaar eerder was dat 33%. Het percentage meisjes in ASO-STEM-studierichtingen bedraagt in 2019-2020 in het eerste leerjaar van de derde graad ASO 51,83%, een stijging tegenover de 50,63% in het jaar voordien. 

De STEM-opleidingen in het hoger onderwijs blijven ook erg in trek. De STEM-instroom naar STEM hoger onderwijs staat op 47,25%. Bij de STEM-meisjes instroom in het hoger onderwijs is er sedert de nulmeting in 2010-2011 een vooruitgang met 8,55 procentpunten. Daarmee bereikt Vlaanderen de doelstellingen over de STEM-instroom bij de professionele bachelors en over het STEM-vrouwenaandeel bij de academische bachelors.

Toch zijn er nog een aantal aandachtspunten. In het BSO is er t.o.v. de nulmeting zowel in het eerste jaar van de tweede graad (van 40,47% in 2010-2011 naar 40,10% in 2019-2020), als in het eerste jaar van de derde graad (van 37,90% in 2010-2011 naar 37,02% in 2019-2020) een lichte daling te merken. Dat gaat over zo’n 1.000-tal leerlingen minder. In het TSO zien we een lichte stijging van 0,5 procentpunten (36,71%). Het blijft dus van belang om zowel in BSO als TSO de STEM-studierichtingen nader op te volgen. Het aandeel meisjes in STEM-studierichtingen neemt toe, maar blijft over het algemeen lager dan het aandeel jongens. In BSO en TSO blijft het aandeel meisjes in STEM zeer laag (TSO) tot extreem laag (BSO).

'De aandachtspunten in BSO en TSO-STEM blijven groot', zegt minister Weyts. 'Met Vlaanderen focussen we via het traject InnoVET en acties als Extended Reality (XR) op de arbeidsmarkt van vandaag en morgen. Een investering in deze technologieën biedt potentieel voor praktijklessen. Met een VR-bril kunnen leerlingen onder meer levensechte brandoefeningen doen of virtueel kennismaken met de nieuwste assemblagetechnieken.'

De STEM-agenda 2030 zal dus extra focussen op STEM in BSO en TSO.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina