Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

De Ashford Common waterzuivering staat in Surrey in het zuidwesten van Engeland en is één van de grootste installaties in Europa.

Met een maximaal dagdebiet van circa 680 megaliter verzorgt Ashford ongeveer een derde van Londens watervoorziening, waarbij de overige behoefte wordt gedekt door circa 20 kleinere waterzuiveringen. U leest hoe de fabrikant van motoren en aandrijvingen WEG samenwerkte met Thames Water en BGEN om de zware pompmotoren in deze cruciale watervoorziening te upgraden.

De Ashford installatie van Thames Water ging open in 1953 en midden jaren 90 onderging de infrastructuur een uitgebreide renovatie, waarbij ook het pompstation werd gebouwd. De pompen waren dus 25 tot 30 jaar oud en naderden daarmee het einde van hun levensduur voordat de upgrade plaatsvond.

Deze enorme installatie heeft vijf Weir Group schroefpompen, aangedreven door 7,5 ton aan elektromotoren, die dagelijks elk circa 180 megaliter aan water verpompen. Het pompstation brengt het ongezuiverde rivierwater vanuit de grote reservoirs naar de installatie om te worden behandeld. Als het peil laag staat, zoals in de droge zomer van 2022, zijn alle vier de pompen nodig. In zo'n situatie zou het rampzalig zijn als twee pompen uitvielen. 

Als één van deze units uitvalt, zal de installatie 25 procent minder water leveren en omdat Ashford Common zo groot is, komt dit verlies overeen met het sluiten van twee kleinere waterzuiveringen. Het netwerk heeft gewoonweg niet de veerkracht om zo'n grote klap op te vangen. Als twee pompen uitvallen, daalt de waterdruk en de capaciteit — zaken die de industrie al tientallen jaren niet heeft meegemaakt. Deze pompen zijn dus essentieel om de Londense watervoorziening veilig te stellen. 

Strijd tegen defect materieel

In 2018 werd de uitval echt problematisch. De motoren hadden twee hoofdproblemen, ten eerste oververhitting, die de isolatie aantastte en hoewel de lagers hun onderhoud hadden gekregen, gingen ze niet lang meer mee.

Ashford had te kampen met meerdere defecten. De isolatie was dermate aangetast dat deze een kortsluiting tussen twee fasen kon veroorzaken, waardoor de motor zou kunnen uitvallen.

In zo'n geval moet de motor eruit en opnieuw worden gewikkeld. Een opnieuw gewikkelde motor verliest wat efficiëntie, tenzij het werk volgens de strenge richtlijn van de Association of Electrical & Mechanical Trades (AEMT) is uitgevoerd, en bij sommige van deze motoren is dat al drie- of viermaal gebeurd. Ashford’s technici verwachtten dat de motoren na een revisie nog vijf tot tien jaar zouden meegaan, maar ze raakten na enkele jaren weer defect.

Thames Water benaderde daarop drie van zijn hoofdleveranciers om vervangingsmotoren te leveren en WEG werd erbij gehaald om de hoge uitvalpercentages te bestrijden. Volgens Ashford’s technici had WEG als pluspunt dat ze een pasklare oplossing boden en niet simpelweg als leverancier dienden. Het kleine team van Ashford Common werkte namelijk al aan een grote installatie met veel machines en kon dit project daarom onmogelijk intern afhandelen. Het onderhoudsteam is doorgaans bezig met reparaties en reactieve ingrepen, waardoor het erg goed uitkwam dat WEG aanbood de hele diagnose te stellen en ervoor te zorgen dat het juiste materieel en personeel ter plaatse zou komen.

Als partner voor de inbedrijfstelling koos de waterzuivering een bedrijf waarmee zowel WEG als Thames Water eerder hadden gewerkt – BGEN, voorheen bekend onder de naam Boulting Group. BGEN verzorgde de installatie en het projectbeheer ter plaatse in samenwerking met WEG’s vakkundige technici.

Oplossingen op maat

WEG kwam meermaals ter plaatse, bekeek de bestaande motoren, beoordeelde de opstelling en adviseerde Ashford te kiezen voor een op maat gemaakte WEG HGF High Performance Line 600kW, 415V, 10-polige motor met flensmontage vanwege de betrouwbaarheid en robuustheid van dit type. De HGF-lijn is hoogefficiënt, heeft lage onderhoudskosten en levert hoge prestaties. Deze productlijn is ideaal voor de zware bedrijfsomstandigheden, zoals toepassingen met water, die extra kracht en duurzaamheid vergen.

De manier waarop de enorme stroomkabels de motor voeden, vereiste wat 'dwarsdenken'. Er zitten negen connectoren aan de voedingskant en ongeveer 24 aan de besturingskant. De kabels zijn stug en lastig te hanteren vanwege hun dikte en hebben een hoogte van ongeveer 2 meter. WEG’s technici besloten de kabels niet te kappen en opnieuw aan te sluiten en door te voeren (een lastige en fysiek zware klus), maar stelden voor een speciale klemmenkast te bouwen, zodat de kabeldoorvoeren door het metaal gehandhaafd konden blijven. WEG mat alles op en bouwde een speciale klemmenkast, waarop de bestaande plaat paste. Dit vereiste veel nauwkeurig meetwerk, want de kabels hebben een vaste lengte en zijn allemaal wat verschillend.

Kracht van de toeleveringsketen

De motor had vanwege de aparte specificatie een levertijd van circa zes maanden. Net toen de motor klaar voor verzending was vanuit WEG’s Braziliaanse fabriek, begon de Brexit importproblemen en vertragingen te veroorzaken.

Thames Water benaderde WEG en vroeg welke zekerheden het bedrijf kon bieden dat de motor tijdig zou aankomen. Ashford had de motor op dat moment dringend nodig omdat er eentje was uitgevallen en ze restcapaciteit voor de zomer vereisten. WEG had twee verschillende vervoerders, die twee aparte locaties in het VK hadden, waar ze konden aanleggen naar gelang de weersomstandigheden. Ook wat betreft de expediteurs die de hele import en het transport direct naar de locatie zouden regelen, was alles in orde.

Blijvend partnerschap

De motor is vervangen in 2019 en vanwege de gebleken betrouwbaarheid van deze eerste unit, schafte het team van Ashford proactief een tweede identieke motor aan, die in 2021 werd geplaatst. 

'Onze Braziliaanse assemblagefabriek heeft veel ervaring in de productie van dit formaat motor voor watertoepassingen', verduidelijkt Gustavo Da Silva, WEG Sales en Development Manager voor HV-oplossingen in Europa en het Midden-Oosten. 'WEG heeft inmiddels in diverse Britse waterzuiveringen HV-motoren geplaatst. Bij de eerste motor bouwde ons team een bijpassende klemmenkast, wat de arbeidsuren op locatie aanzienlijk verminderde.'

'Als je met iets van een dergelijke omvang werkt, maken zulke subtiele details het verschil. Bij de tweede motor waren er wat wijzigingen in de routering van de kabels. We plaatsten bovendien als retrofit een afscherming op de eerdere motor. De tweede keer vond dit echter plaats in de WEG fabriek.'

'Op Ashford heeft alles een megaformaat', aldus Iggy Pont Lezica, Operations Technical Lead, Ashford Common WTW. 'Dat maakt het gebruik en het onderhoud ingewikkeld, want je kunt gewoon niets kant en klaar kopen. Het is erg lastig leveranciers te vinden die in onze behoeften voorzien, die vooruit kunnen denken en ervaring hebben met projecten op deze schaal. WEG gaf ons meteen het nodige vertrouwen. We doen heel wat klussen met veel aannemers, maar projecten die zo glad lopen, zijn een uitzondering en ik kan WEG voor 100% aanbevelen. Hun materieel is perfect betrouwbaar gebleken, maar ik ben vooral erg onder de indruk van hun klantenservice.'

'De herstelde stabiliteit van het station is duidelijk merkbaar. Vier jaar geleden was het veruit de zwakste schakel, maar nu draait het gewoon op de achtergrond en krijgt het regulier onderhoud. Omdat het onderhoudsteam zo veel andere aspecten in de gaten moet houden, verwachten we dat het materieel ons water gewoon effectief en betrouwbaar van de ene naar de andere plek brengt. En dankzij WEG’s betrokkenheid is dat nu ook het geval', concludeert Pont Lezica.

Drie maanden voordat de tweede motor geleverd zou worden, viel er nog een oude motor uit, maar sindsdien heeft Ashford geen pechgevallen meer gehad. Er is veel werk verzet tussen 2018 en 2020, waaronder de vervanging van vijf aandrijvingen en de proactieve revisie van de pompen. De laatste pomp wordt momenteel gereviseerd en in 2023 en 2024 worden er nog twee motoren vervangen.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina