Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Stella Terra zou wel eens de eerste terreinwagen ter wereld kunnen zijn die volledig op zonne-energie rijdt.

Maak kennis met deze wagen, ontworpen door 22 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Als mondiale industriële leadpartner van de TU/e ​​speelde Siemens een belangrijke rol bij de ontwikkeling van deze auto.

Om de twee jaar bouwt een team van Eindhovense studenten binnen twaalf maanden een voertuig dat volledig op zonne-energie rijdt. Dit keer ging het team echter nog een stapje verder. De studenten waren een nog grotere uitdaging aangegaan met de bouw van hun Stella Terra (Latijn voor 'Ster van de Aarde').

Licht en robuust

Een off-roader bouwen die volledig op zonne-energie rijdt, is immers geen gewone uitdaging. Teammanager Wisse Bos: ‘De auto moet licht en aerodynamisch zijn om zoveel mogelijk kilometers op zonne-energie te kunnen rijden. Aan de andere kant moet de Stella Terra een robuust, krachtig ontwerp hebben zodat hij op ruw terrein kan rijden of de impact van gruis en zand op zonnepanelen of ramen.’

Met deze specificaties daagt het voertuig de gevestigde auto-industrie uit om verder te kijken dan de gebaande paden. Het team presenteerde op 14 september hun baanbrekende ontwerp in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.

Indrukwekkende prestaties

De zonne-energie waarop de Stella Terra draait, wordt opgevangen door zonnepanelen op het dak en andere oppervlakken. Deze zonnepanelen en de robuuste constructie van de auto zorgen ervoor dat de bestuurder volledig onafhankelijk kan zijn van weg- en laadinfrastructuur, waar ook ter wereld. De zonneauto – die is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg – heeft een begrensde topsnelheid van 145 kilometer per uur, weegt slechts 1.200 kilogram en heeft op een zonnige dag een actieradius van 630 kilometer.

‘De panelen wekken voldoende energie op om de auto in beweging te houden en zelfs om een ​​fornuis aan boord te installeren of telefoons op te laden’, zegt Bos. ‘Het grootste deel van de opgeslagen zonne-energie is nodig voor de individuele motoren in de wielen.’ De achterbank van de Stella Terra kan worden omgebouwd tot bed, de auto kan 's nachts 500 kilometer afleggen zonder te stoppen en de accu kan binnen twee tot drie dagen worden opgeladen - mits er voldoende zonlicht op de zonnepanelen valt.

Digitale hulpmiddelen 

Siemens Digital Industries Software in Nederland leverde de essentiële technologie waarmee de Stella Terra in slechts één jaar kon worden gebouwd. Zo maakte het Solar Team gebruik van de simulatiesoftware van Siemens, zoals NX en Simcenter 3D. Deze software hielp de Eindhovense studenten door zeer realistische simulaties van hun ontwerpplannen te genereren. De technologie maakte het voor het team gemakkelijker om ontwerpen te testen en de vereiste wijzigingen in minder tijd door te voeren. 

‘Siemens heeft tijdens de ontwerpfase een essentiële bijdrage geleverd’, zegt Bos. ‘Voor het componentontwerp hebben we gebruik gemaakt van Siemens NX. Hierdoor konden we als team in minder tijd en efficiënter een digitaal prototype maken. En omdat die Digital Twin zo gedetailleerd is, konden we eventuele fouten in de vertaling van ontwerp naar constructie grotendeels vermijden. Siemens bood ons het totaalpakket met professionele tools om Stella Terra daadwerkelijk te bouwen.’ 

Technologie met een doel 

De Stella Terra is de puurste vorm van technologie met een doel in de praktijk: het gaat over het versnellen van de energietransitie, maatschappelijk relevant zijn en het overdragen van digitale kennis aan een nieuwe generatie ingenieurs.

‘De keuze om Solar Team Eindhoven te ondersteunen op hun route naar de Stella Terra was een bewuste keuze’, zegt Daniel Kofman van Siemens Nederland. ‘De samenwerking met studenten en andere jonge talenten vinden wij erg waardevol en we stelden onze technologie graag voor hen beschikbaar om de Stella Terra te ontwerpen, ontwikkelen en testen. Het is een integraal onderdeel van onze manier van denken bij Siemens.’ 

Energietransitie in afgelegen gebieden 

Doordat de Stella Terra volledig autonoom is en zonder laadinfrastructuur kan worden ingezet, is de auto ideaal voor afgelegen gebieden zonder infrastructuur waar wel vervoer nodig is.

‘Ook kinderen in afgelegen gebieden moeten naar school kunnen. Ook ouderen en zieken die op moeilijk bereikbare plaatsen wonen, moeten toegang hebben tot medisch vervoer in geval van nood’, benadrukt Kofman. ‘Bovendien moeten we als samenleving afstappen van fossiele brandstoffen en elektrisch rijden. Voor gebieden zonder oplaadinfrastructuur biedt Stella Terra een fantastische kans om dat werkelijkheid te maken. We hopen dat het voertuig essentiële diensten toegankelijker zal maken, in een duurzame manier.’ 

Siemens onderzoeks- en innovatie-ecosysteem 

De ambities van Solar Team Eindhoven passen perfect bij het Siemens Research and Innovation Ecosystem, waarin Siemens samenwerkt met toonaangevende universiteiten over de hele wereld.

Sebastian Dreßen, Senior R&D Strategy Manager bij Siemens, benadrukt het belang van een dergelijke internationale samenwerking. ‘Het is cruciaal dat studententeams van universiteiten over de hele wereld, zoals Solar Team Eindhoven, meedoen aan innovatieve projecten en deze mede vormgeven. Zo leren de ingenieurs van de toekomst samen innoveren en leren ze waartoe digitalisering in staat is. Deze waardevolle kennis en ervaring nemen zij vervolgens mee naar hun toekomstige werkgevers. Het inspireren van toekomstige generaties, door daadwerkelijke uitvoering van onderzoeks- en ontwikkelingstaken, is een essentieel doel binnen het Siemens Research and Innovation Ecosystem. De samenwerking tussen Solar Team Eindhoven en Siemens is daar een perfect voorbeeld van’, zegt Dressen. 

Kennisoverdracht 

Omdat elk jaar een nieuw team wordt samengesteld om het volgende Stella-model te bouwen, is het van groot belang dat de opgebouwde kennis op de juiste manier van team naar team wordt overgedragen – zonder onderweg verloren te gaan.

Sven Rademaker, Business Consultant bij cards PLM Solutions (al 25 jaar softwarepartner van Siemens), legt uit hoe Teamcenter PLM die kennisoverdracht mogelijk maakte. ‘In Teamcenter PLM worden alle ontwerpen, besluiten, naslagwerken en gegevens realtime opgeslagen, zodat alle projectbetrokkenen altijd toegang hebben tot de juiste, meest actuele informatie. De nieuwe groep studenten krijgt toegang tot deze database , zodat ze meteen aan de slag kunnen.’ 

‘Wij bieden onze softwareoplossingen aan via ons academisch programma aan universiteiten over de hele wereld’, voegt Sebastian Dressen toe. ‘Hiermee kunnen ze jonge ingenieurs opleiden en motiveren om met de allernieuwste digitale technieken te werken en vakkennis verspreiden.’ 

Duurzaamheid door digitalisering 

Siemens omarmt de doelstellingen van het team en moedigt studenten aan om na te denken over duurzaamheid en digitalisering. ‘Het is essentieel dat de volgende generatie nadenkt over de problemen van vandaag en morgen. Daarom zijn wij ontzettend trots op wat Solar Team Eindhoven heeft bereikt’, zegt Kofman. ‘De Stella Terra vertegenwoordigt een belangrijke stap in de richting van plattelandsmobiliteit, met een enorme sociale impact’, reageert Peter Koerte, CTO en CSO bij Siemens. ‘Met behulp van onze Siemens Xcelerator-oplossingen voor ontwerp, samenwerking en simulatie heeft het team een ​​duurzaam voertuig ontwikkeld dat ons naar een groenere toekomst zal leiden. Ik ben erg enthousiast over deze samenwerking en kan niet wachten om te zien wat de toekomst biedt.’

Rijden door Marokko 

Eind september zal Solar Team Eindhoven aan de wereld bewijzen dat Stella Terra powered by Siemens succesvol off road-omstandigheden aankan. Het team reist in de zonneauto van Tanger (het noordelijkste puntje van Marokko) naar het zuiden van het land, dwars door de Sahara. Bos: ‘Hiermee laten we de wereld zien dat alles mogelijk is, zolang je maar durft te innoveren.’  

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina