Bosch Rexroth en PetrolValves hebben een intentieverklaring ondertekend om samen te werken aan de elektrificatie van onderzeese proceskleppen met hoge Safety Integrity Level eisen, zoals Subsea Safety Isolation Valves (SSIV).
Beide bedrijven werken al aan een oplossing die PetrolValves onderzeese afsluiters verbindt met de Rexroth actuator eSEA Drive.
De bediening en besturing vinden plaats via een eenvoudige 24 V DC elektrische voeding. De nieuwe ontwikkeling verlaagt de investerings- en bedrijfskosten van onderzeese systemen voor de opslag van afgevangen koolstof (CCS/CCUS) en voor het veilige transport van groene waterstof (H2) dat offshore wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie.
Alternatief voor hydraulisch aangedreven actuatoren
De grootste uitdaging bij het gebruik van offshore systemen voor het afvangen en opslaan van CO2 en het gebruik van groene waterstof (H2) is het verlagen van de total cost of ownership. Een belangrijk aspect voor kostenreductie is elektrificatie, bijvoorbeeld via de eSEA-actuators ontwikkeld door Bosch Rexroth, die alle veiligheidsrelevante bewegingen op waterdieptes tot 4.000 meter kunnen uitvoeren. Ze zijn een met name economisch alternatief voor de normaal gebruikte hydraulisch aangedreven actuatoren. Tot nu toe konden vooral grote onderzeese proceskleppen met hoge SIL (Safety Integrity Level)-eisen, niet profiteren van elektrificatie vanwege het ontbreken van een geschikte en betaalbare aandrijfoplossing.
Bosch Rexroth en PetrolValves, de toonaangevende leverancier van Subsea Safety Isolation Valves (SSIV), werken samen aan de elektrificatie van grote onderzeese proceskleppen en hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend. De overeenkomst heeft betrekking op de ontwikkeling en kwalificatie van nieuwe klepvarianten, zoals 10- of 12-inch kogelkleppen en de promotie van deze oplossingen op de markt. 'Samen zullen we de exploitanten de mogelijkheid bieden om innovatieve volledig elektrische technologieën te introduceren die de aanschaf- en bedrijfskosten van hun installaties verlagen, het energieverbruik minimaliseren en het milieu beschermen', zegt Miguel Vallcorba Piera, commercieel directeur van PetrolValves.
Machine learning
Beide bedrijven hebben deze oplossing al geïmplementeerd met een eSEA-aandrijving van Bosch Rexroth voor de elektrificatie van een onderzeese 5'' schuifafsluiter en een prototype op ware grootte bevindt zich momenteel in de laatste fase van kwalificatietests om medio 2024 Technology Readiness Level (TRL) 4 te bereiken.
'Onze oplossing vervangt het hele hydraulische systeem voor klepbediening: centrale hydraulische aandrijfeenheden boven water en kilometers aan hydraulische leidingen. Dit vereenvoudigt het ontwerp en versnelt de engineering en inbedrijfstelling van offshore systemen, waardoor de algehele reactietijd van het besturingssysteem en het veiligheidsniveau verbeteren', aldus Dr. Alexandre Orth, hoofd van Subsea Automation Systems, Bosch Rexroth AG. Bovendien voegt machine-learning condition based monitoring nog meer operationele en veiligheidsvoordelen.