Het doek is gevallen over een nieuwe editie van Transport & Logistics.
Transport & Logistics is dé beurs die de hele Vlaamse supply chain samenbrengt rond de grote vraagstukken inzake mobiliteit, duurzaamheid en AI.
Verspreid over twee dagen waren er maar liefst 6.000 professionals aanwezig voor verschillende lezingen, debatten en netwerkopportuniteiten.
Volgend jaar vindt de beurs opnieuw plaats in Antwerpen, op 14, 15 en 16 oktober 2025.
Twee dagen lang kwamen bedrijven, sectororganisaties en inspirerende sprekers samen in de hallen van Flanders Expo om logistieke en verpakkingsoplossingen te zoeken voor complexe uitdagingen. Met bijna 6.000 professionele bezoekers was de beurs opnieuw een succes.
Duurzaamheid, digitalisatie en AI. Zelfs zonder klikker bij de hand was het duidelijk dat deze woorden het vaakst uitgesproken werden tijdens Transport & Logistics, Empack en Logistic & Industrial Build. Logisch, want het zijn de grootste uitdagingen waar de hele Vlaamse supply chain mee kampt. Verspreid over dinsdag 17 en woensdag 18 september lokten de beurzen bijna 6.000 professionals.
'Dit jaar ging de beurs door in Gent, een belangrijk knooppunt voor de hele supply chain met vlakbij zowel de North Sea Port. Daarnaast vormt deze streek een belangrijke hub van de Vlaamse voedings- en drankenindustrie. Empack legde als verpakkingsbeurs dan ook de focus op innovatieve technologie en verpakkingsoplossingen, gericht op de voedingsindustrie en e-commerce. De gevolgen van transport en logistiek zijn hier dus goed voelbaar, wat voor ons een belangrijke drijfveer is om hier regelmatig neer te strijken', vertelt Nadine Francus, Group Event Director bij Easyfairs.
Multimodale mobiliteit
De beurs zou normaal aanvangen met de opening door Mathias De Clercq, burgemeester van Gent. Die moest echter afzeggen door fileproblemen. 'Het maakte meteen een punt', zegt Francus. 'Mobiliteit is een thema dat speelt in onze sectoren, maar waarvoor grensoverschrijdende samenwerking nodig is om tot oplossingen te komen. Het gaat hand in hand met duurzaamheid en technologische innovatie zoals de implementatie van AI, eveneens speerpunten van onze beurs.'
'Mobiliteit gaat natuurlijk breder dan ingrijpen op de weg', vult Els T’ Kindt aan, Accountmanager bij De Vlaamse Waterweg. 'De Binnenvaart kan een grotere rol spelen in de logistieke uitdagingen van vandaag, maar er gaat nog te weinig aandacht naartoe. Jaarlijks wordt 80 miljoen ton vervoert via de binnenvaart, maar de capaciteit ligt nog zoveel hoger. We merken dat er niet alleen nood is aan nieuwe technologie om mobiliteitsproblemen op te lossen, maar ook aan een andere mindset. Mensen denken nog te vaak automatisch aan een vrachtwagen wanneer ze ‘transport’ horen.'
Vergroening
Daarnaast dringt de ‘European Green Deal’ nadrukkelijk het duurzaamheidsthema op aan alle bedrijven. Tegen 2030 moeten ondernemingen hun CO2-uitstoot met 55% verminderen (vergeleken met 1990) en tegen 2050 mogen ze helemaal geen CO2 meer uitstoten. Ligt de oplossing misschien bij waterstof? 'De haven van Gent speelt, samen met die van Antwerpen-Zeebrugge, een trekkersrol in de energietransitie. North Sea Port beschikt over de grootste waterstofhub van de Benelux. Een belangrijke vraag is echter voor welke toepassingen die waterstof nu gebruikt kan worden en wie ermee aan de slag kan', stelt Louise De Tremerie, Advisor European Affairs bij North Sea Port.
Op woensdag mocht voormalig Minister-President van Nederland Jan Peter Balkenende samen met Montea dan Logistic & Industrial Build afsluiten met een lezing over de Belgische mogelijkheden om de Nederlandse logistieke voorsprong in te halen. Hij deelde zijn kennis over de integratie van duurzaam en verantwoord ondernemen in de strategie en het bedrijfsmodel van ondernemingen.
De volgende stap(pen)
Er liggen met andere woorden heel wat vraagstukken op tafel. Voor enkele uitdagingen bood Transport & Logistics een platform om te zoeken naar een oplossing, samen met Logistic & Industrial Build en Empack.
Vele van de vragen stellen zich evenwel op lange termijn. Daarom keert de beurs, samen met Logistic & Industrial Build, volgend jaar terug naar Antwerpen op 14, 15 en 16 oktober 2025. In 2026 vinden ze opnieuw plaats in Gent op 22 en 23 september.