Een gezamenlijk onderzoek van wetenschappers van de RWTH Aachen University en igus toont voor het eerst de kosten aan die in toepassingen kunnen worden bespaard als smeermiddelvrije kunststof lagers van igus worden gebruikt in plaats van conventionele metalen lagers: tot 14 miljoen euro per jaar.
Ook een primeur: het onderzoek berekent de impact op het milieu - onder andere bij de Heineken brouwerij.
Klassieke metalen lagers moeten voortdurend opnieuw gesmeerd worden. Glijlagers van hoogwaardige kunststoffen van igus hebben dat niet, dankzij de geïntegreerde vaste smeermiddelen. Dit bespaart kosten voor de aankoop van smeermiddelen. Afhankelijk van de toepassing tussen 7.000 en 14 miljoen euro per jaar, volgens het onderzoek van de RWTH-wetenschappers. Bovendien wordt jaarlijks tussen 8.000 en twee miljoen werkuren bespaard op het handmatig nasmeren van lagerpunten.
'De cijfers tonen op indrukwekkende wijze aan hoe een ogenschijnlijk kleine omschakeling uiteindelijk enorme hoeveelheden geld en middelen kan besparen', benadrukt Stefan Loockman-Rittich, hoofd van de iglidur glijlagers business unit bij igus.
Eén deelnemer aan het onderzoek, de Heineken Brasil brouwerij, zou bijvoorbeeld 20 ton smeermiddel per jaar besparen, wat neerkomt op 450.478 euro en 5,4 miljoen euro aan personeelskosten, door over te schakelen op polymeerlagers in alle transportbanden van de 160 vestigingen wereldwijd.
Heineken Brouwerij: kunststof lagers verminderen CO2 emissies met 28.814 kg
Het RWTH-onderzoek berekent voor het eerst ook de positieve milieueffecten van lagers gemaakt van hoogwaardige kunststoffen van igus. Heineken Brasil, bijvoorbeeld, bespaart CO2 equivalenten van in totaal 180 kg per jaar door op 600 lagerpunten metalen lagers te vervangen door kunststof lagers.
'Als alle vestigingen van Heineken zouden overschakelen op kunststof lagers, zou het bedrijf 28.814 kg CO2 equivalenten kunnen besparen. En dat is een aanzienlijk getal voor zo'n kleine verandering', zegt Loockman-Rittich.
Ter vergelijking: Wanneer een voertuig één liter benzine verbruikt, stoot het ongeveer 2,37 kilogram CO2 uit. De besparing zou dus overeenkomen met meer dan 12.000 liter benzine. 'Steeds meer fabrikanten van machines, systemen en voertuigen voelen de druk om de carbon footprint van hun producten bekend te maken. Onze klanten zijn daarom blij dat ze zich kunnen beroepen op een wetenschappelijk bewezen beoordeling van de milieuvoordelen van de zelfsmerende werking van onze glijlagers.'
Over het RWTH-onderzoek
WBA Werkzeugbau kreeg de opdracht om het onafhankelijke onderzoek uit te voeren. Dit onderzoeksbedrijf werkt samen met het Laboratorium voor Gereedschapsmachines (WZL) en het Fraunhofer Instituut voor Productietechnologie (IPT) op de RWTH Aachen Campus als onderdeel van een van Europa's grootste onderzoekslaboratoria op het gebied van productietechnologie. De resultaten zijn gebaseerd op interviews met negen bedrijven uit de automatiseringstechniek, bouwmachine-, landbouw-, voedsel-, verpakkings- en bottelarijindustrieën.